Ostraka

Nieuw in de vaste collectie

 

Ostraka is een nieuw geluidskunstwerk van beeldend kunstenaar Mike Rijnierse waarmee je de ruimtelijke werking van geluid in de machinehal van Oyfo kunt ervaren. Rijnierse hergebruikte een oude schotel-antenne en transformeerde die in twee reflectrende bewegende delen. Door pulserende luchtsignalenen creeërt hij daarmee een nieuw instrument.

 

Geluidssculptuur

Ostraka is een geluidssculptuur die zich steeds opnieuw laat zien en horen: terwijl je als bezoeker stilstaat of door het museum beweegt word je je steeds opnieuw bewust van de geluidscompositie in de ruimte. Deze compositie wordt gegenereerd door een aangepast algoritme met steeds veranderende patronen, die samenvloeit met de machinegeluiden van de machinehal. Zo bereikt het geluid van boven je steeds vanuit een andere hoek, op een ander moment. Soms klinkt het geluid als gefluister, soms als een vreemde machine, of soms zelfs als een techno beat.

 

In zijn werk onderzoekt Rijnierse vaker de veelzijdigheid van geluid en deelt hij zijn fascinatie ervoor door geluidskunstwerken te creëren die een dialoog aangaan met de ruimte. In plaats van gebruik te maken van bestaande elektrische apparaten of instrumenten, wil hij juist muziek maken zonder conventionele instrumenten. In Oyfo koos hij ervoor om perslucht op de oppervlakten te richten: deze wordt gereflecteerd op de ostraka en zo wordt het geluid door het hele museum verspreid. Hiermee versterkt hij het idee dat geluid eigenlijk niets meer is dan golvende trillingen door de lucht.

 

Oorsprong

De titel van het werk Ostraka verwijst naar gebroken keramische scherven die in de oudheid werden hergebruikt voor het schrijven van kleine stukjes tekst. Deze fragmenten van aardewerk droegen destijds boodschappen, rekeningen, stembiljetten of intieme brieven op zich en hadden op die manier een belangrijke rol in de samenleving. De reflecterende scherven van de zwevende sculptuur in Oyfo zijn als het ware hedendaagse ‘ostraka’, die een nieuwe akoestische boodschap uitzenden.

Mike Rijnierse

Mike Rijnierse (1974) maakt beeldende kunst, sculpturen, audiovisuele kunst, muziek, licht ontwerpen, en cureert regelmatig tentoonstellingen en performances. In 2001 studeerde hij af aan de Interfaculteit Beeld & Geluid van de KABK/KC (ArtScience Interfaculty) en volgde de masteropleiding New Media aan het Frank Mohr Instituut (2001 - 2002) en de MSc Media Technology aan de Universiteit van Leiden (2013 -2015).

 

Rijnierse is altijd op zoek naar nieuwe vormen om zijn werk te presenteren. Dat kan in een daarvoor bestemde ruimte, zoals een galerie of museum, maar ook in de openbare ruimte. De omgeving en context spelen vaak hun eigen rol bij de betekenis die het werk van Rijnierse krijgt.

 

De werken die Rijnierse in de laatste jaren heeft ontwikkeld gaan gepaard met een doorwrocht onderzoek naar de geschiedenis en oorsprong van kunst en technologie. Hij kijkt daarbij naar de oorsprong van hedendaagse technologie. De digitalisering van technologie heeft geleid tot een voortrazende ontwikkeling en reist data met de snelheid van het licht. De werken van Rijnierse roepen op tot vertraging om te kunnen reflecteren op ons bestaan en dat van de hele planeet. Zij zijn het sediment van zijn onderzoek.

 

Rijnierse heeft zijn werken getoond in Europa, Korea, Taiwan, Marokko, de Verenigde Arabische Emiraten en Brazilië in verschillende contexten, van festivals voor mediakunst tot galeries, musea en openbare ruimte. Eerder was werk van Rijnierse al te zien bij Oyfo Kunstpodium in samenwerking met Mariska de Groot. Samen maakten ze de geluidsinstallatie BROM en Piano/Forte. Lees meer>

Dit Geluidssculptuur is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds en Stichting Stokroos